torsdag 29. juli 2010

Deilig å være norsk i Danmark? Ja og NEI!

Jeg har en bror som har vært på ferie i Danmark i sommer og det ble en blandet fornøyelse. Det første stedet de dro til var Fredericia og der var det godt å være. Alle omkring dem var vennlige og høflige hvor enn de gikk og det var ikke vanskelig å gjøre seg forstått uten å ty til et tredje språk. Vi kommer jo fra sydøst i Norge og snakker jo på mange måter språket vårt som vi skriver det. Så da de dro til Gilleleje hadde de ingen grunn til å tro at det skulle være så meget annerledes. Men det var det. Menneskene som jobbet med service var gjennomgående arrogante og nedlatende mot de menneskene de var ansatt for å betjene. De hilste ikke, sa ikke takk, bare stirret ned i kassaapparatet  og lot som ikke kundene eksisterte. De prøvde på alle måter også å ignorere det hvis det ble stilt spørsmål til dem. I en kiosk spurte min bror etter aviser og da lot den ansatte som om han ikke forstod hva han sa og krevde så at min bror skulle si det på engelsk, da kom det en dansk kunde bak ham og oversatte for min bror. Hva i pokker er forskjellen på "Æviser" og Aviser? Er det ingen smidighet på denne plassen?  Min bror følte at han var kommet til et slags Nord-Frankrike, "altså enten taler i dansk eller så får du tale engelsk, hvis ikke vil vi ikke forstå dig". Og vi kan ikke forvente at alle skal forstå norsk, men vi har jo faktisk nesten samme skriftspråk, det er er ikke så stor forskjell. Og det var ikke bare nordmenn som fikk dårlig behandling rundt omkring, også danske og andre kunder fikk samme behandling. Dette skjedde ikke bare i matbutikker og kiosker men også i andre næringer.Min svigerinne lurte på om alle de som arbeidet på dette stedet var sendt på et arrogansekurs rett før turistsesongen startet. Min bror og svigerinne er alltid hyggelige og imøtekommende og på ingen måte brautende mennesker så vi lurer litt på hva som skjer i Danmark. Er dette typisk for Gilleleje og områdene rundt og i København. Er de så trette av turismen? Hvis de ønsker fler turister som legger igjen oljepenger og andre penger er iallefall ikke det veien å gå. Hva mener dere som leser med her? Hva kan få oss til å ha lyst til å dra til dette området?

7 kommentarer:

Fru Keilegavlen sa...

Eg har ikkje vore i Danmark, berre i Fredricia. Der overnatta eg på ein togstasjon før me reiste vidare nedover i Europa på Inter Rail. I Fredricia var dei superhyggelige, som du seier. Me møtte bl.a. ei som var så fortvila for at gjesterommet hennas var nedlest i ting frå datra slik at me ikkje kunne overnatte der. I tillegg møtte me ein som ville låne oss bilen sin så me kunne kjøre å handle. Me måtte for all del ikkje gi han pengar så han skulle handle, meinte han, for me måtte ikkje stole på andre. Han kunne jo stikke av med pengane våre, som han sa. ;) Men...me overnatta på togstasjonen, og då det begynte å kome folk kom ei politidame, som passa på oss på natta, og vekte oss slik at me skulle vere våkne så ingen kunne stjele frå oss. ;)

Skribenten sa...

Kære Kristin.

For det første er jeg så ked af at læse om din brors oplevelser.

For det andet:

JA det er noget der er helt typisk for netop Gilleleje og den omegn. Desværre..

Hele nordsjælland er kendt for snobberi og der bor de som har masser af penge. Altså syntes de ganske bestemt at de er noget bedre end os alm mennesker. De glemmer at de også har brug for turismen, og er IKKE gode til den venlige service.

Jeg håber ikke at du og han er skræmt fra et besøg en anden gang, og kan godt sige at der findes mange mange dejlige byer her i landet at besøge, hvor man IKKE er ubehagelige overfor turister og fremmede.


Hils din bror og sig at jeg beklager på mine landsmænds vegne.

Mange knus
Henriette :-)

Vilma sa...

Kære Kristin

Hvor er det bare ærgerligt at i har haft sådan en dårlig oplevelse :-(
Det er bestemt ikke typisk dansk opførsel , jeg ved ikke lige om denne opførsel er udbredt i Gilleleje området , jeg har nemlig aldrig været der.De skulle skamme sig !!

Trillemor sa...

Som dansker er jeg ked af at læse om din brors oplevelser, men desværre er det også mit indtryk at specielt unge mennesker i Danmark er meget uhøflige, de ved ikke hvad pli er og er meget egoistiske. Om det er specielt for Nordsjælland eller ej kan jeg ikke sige, da jeg ikke selv kommer der, men jeg ville bestemt heller ikke bryde mig om at komme igen efter den behandling. Måske de skulle prøve Nordjylland, hvis de har mod på at komme til Danmark igen. Jyderene har ry for at være mere jordnære og mindre snoppede:)

Unknown sa...

Takk for hyggelige kommentarer fra alle 4, da er det bare å konstantere at hvis man skal til Danmark så får man holde seg på vestsiden av København ;) Det er godt å vite hvor man skal legge igjen pengene sine når man skal på ferie :)

Ann sa...

Hej Kristin,
Jeg har først lige "opdaget" din blog, så jeg vil da lige fortælle dig, at jeg bor i Jylland og på det seneste har jeg flere gange, når jeg får gæster fra Sjælland (måske mest dem, der bor i eller nord for København), oplevet, at de bliver helt overvældede over, hvor flinke og hjælpsomme ekspedienterne er herovre, for de er ligeglade og arrogante hjemme hos dem selv.
Sådan har det ikke altid været. Det er indenfor de senere år, det er tiltaget, desværre. Man må jo bare holde sig væk fra de områder.

Tovepia sa...

Hei og takk for hyggelig kommentar;)
Så synd når man treffer på slike mennesker, tror ikke dette er den jevne danske, så kanskje er de sliten av turismen akkurat der??
Ha en flott dag!
herlige pulsvarmere under her!!
Klem fra meg;)